Thursday, February 02, 2006



KERIS

Keris ialah sejenis senjata pendek kebangsaan Melayu yang digunakan sejak lebih daripada 600 tahun dahulu. Senjata ini memang unik di dunia Melayu dan boleh didapati di kawasan berpenduduk Melayu seperti Malaysia, Indonesia, Singapura, Selatan Thailand (Patani), Selatan Filipina (Mindanao) dan Brunei.

Ia digunakan untuk mempertahankan diri (misalnya sewaktu bersilat) dan alat kebesaran DiRaja. Ia juga merupakan simbol kedaulatan orang Melayu. Keris yang paling masyhur ialah keris Taming Sari yang merupakan senjata pahlawan Melayu yang terkenal iaitu Hang Tuah.

Keris berasal dari Kepulauan Jawa dan keris purba telah digunakan antara abad ke 9 dan ke 14 TM. Keris terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mata, hulu dan sarung. Senjata ini sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada waktu dahulu. Antara lain, terdapat kepercayaan bahawa keris mempunyai semangatnya yang tersendiri.

Keris menurut amalan Melayu tradisional perlu dijaga dengan cara diperasapkan pada masa-masa tertentu, malam Jumaat misalnya. Ada juga amalan mengasam limaukan keris sebagai cara menjaga logam keris dan juga menambah bisanya.

No comments: